5 نوع متداول از اسامی برای یک کسب و کار
5 نوع متداول از اسامی برای یک کسب و کار (و اینکه کدام یک برای کسب و کار شما بهترین است)
از اولین تصمیماتی که صاحب یک کسب و کار باید اقدام به اتخاذ آن کند این است که اسم آن کسب و کار چه باشد؟ با ما همراه باشید تا ببینیم چگونه ترکیب اسمی بسازیم که بیشترین حس را برای تجارت شما دارد.
ساخت یک نام جدید
نامهای تجاری اختراع شده و ساختگی تقریباً توصیفی هستند: این قبیل اسم ها کلماتی هستند که آنها را در هیچ دایره لغاتی پیدا نخواهید کرد مثل توییتر.
مزایا: از نکات مثبت اصلی برای اسامی که آنها را می سازیم این است که از واژه های ساختگی تشکیل شده و تخته های خالی زبانی هستند، شما کنترل زیادی در مورد نوع انجمن هایی که افراد در مورد نام تجاری شما تشکیل میدهند دارید.
استفاده از کلمات ساختگی، در قسمت انتخاب نام سایت شما را بسیار خوشحال خواهد کرد چرا که نام سایت قطعا در دسترس است و بعید است که هزینه بالایی را نیاز باشد برای نام آن پرداخت کنید.
معایب: این تحته خالی زبانی که در بالا ذکر شده است به نوعی یک شمشیر دو لبه است: اینکه اسم شما یک اسمی است که ساخته شده است، مشتریان شما به سرعت شما را نخواهند شناخت و حیطه فعالیتتان را تشخیص نخواهند داد.
بنابراین، با اینگونه اسامی، کسب و کارها برای برندسازی به زحمت خواهند افتاد، تا مردم بفهمند که آن کسب و کار چه کاری انجام می دهند.
آیا باید این نام را برای کسب و کارم انتخاب کنم؟ مایکل رادر، مدیرعامل کمپانی Brandroot، پیشنهاد میکند که اگر میخواهید زمان و تلاش بسیاری را برای تجاری سازی برند خود اختصاص دهید از اینگونه اسامی استفاده کنید.
وی همچنین عنوان می کند: با وجود نامهای تجاری ساخته شده، باید اهرم های برندسازی مشخصی را وارد کنید تا افراد بتوانند برند شما را بشناسند. اما اگر این کار را مدیریت کنید، میتوانید برندی را بسازید که تا همیشه ماندگار خواهد بود مثل پپسی. با اسمی که خودتان میسازید، شما قادر خواهید بود فرهنگ پیرامون کسب و کارتان را متحول نمایید.
اسامی عمومی
اسامی عمومی، که براساس کلمات واقعی ساخته میشوند و در ادبیاتشان توصیف کننده کسب و کارتان است.
مزایا: شکی وجود ندارد که اسامی عمومی، نوعی مقبولیت سریع دارند چرا که هیچ گونه شک و شبه ای برای مشتریان در مورد خدمات ارائه شده باقی نمی گذارند.
معایب: برخلاف تخته خالی زبانی که بر روی اسامی ساخته شده برای یک کسب و کار وجود دارد، اسامی عمومی شامل کلماتی می شوند که ما آنها را هزاران بار شنیده ایم. به همین دلیل، ساختن یک هویت مستقل برای صاحبان چنین کسب و کارهایی دشوار است چرا که آنها بعد از مواردی قرار خواهند گرفت که ما در ذهن خود داریم.
آیا باید از این نام برای کسب و کارم استفاده کنم؟
با احتیاط عمل کنید. خیلی از شکست های مطرح در .com مثل، pets.com و toys.com از همین اسامی عمومی استفاده کرده اند. و دامنه برای اسامی عمومی مشهور بسیار گران می تواند باشد. علاوه بر آن، نامهای تجاری عمومی میتوانند به عنوان اسپم شناخته شوند چرا که حجم فولدرهای ناخواسته افزایش می یابد.
ترکیب کلمات
ترکیب کلمات مانند MasterCard یا FitBit ترکیبی از اسامی ساختگی و اسامی عمومی است. در حالیکه آنها از کلماتی که هم اکنون وجود دارند استفاده میکنند، این کلمات را به سبکی جدید در کنار هم می چینند و در نتیجه نام تجاری با هویت منحصر به فرد میسازند.
مزایا: شما با یک نگاه به این نامهای تجاری میتوانید به زمینه فعالیت آنها پی ببرید. برای مثال با یک نگاه به نام MasterCard به سرعت خواهید فهمید که این تجارت خدماتی پیرامون کارت ها ارائه میدهد.
معایب: ترکیب کلمات توانایی شما را در بسط دادن کاهش می دهد. برای مثال، اگر MasterCard بخواهد شروع به فروش کیف پول هم کند، باید با وارد یک نبرد بازاریابی شوند و البته واژه MasterWallet آنچنان دلنشین نیست.
آیا باید از این نام برای کسب و کارم استفاده کنم؟
بسیار اهمیت دارد که تا چه میزان به برنامه کسب و کارتان اطمینان دارید. اگر 100 درصد نسبت به کسب و کارتان مثبت هستید، پس مسیرهای پیش بینی نشده شما را به چالش نخواهد کشید پس قطعا ترکیب کلمات بهترین گزینه برای شما خواهد بود.
غلط املایی/ بازی با کلمات
این دسته بندی شامل تمام نام های تجاری ای می شود که به عمد دارای غلط املایی است. یعنی به شکل پسوند و یا پیشوند استفاده میشود. مانند Todoist
مزایا: مثل ترکیب کلمات، غلط املایی و چینش متفاوت یک کلمه هم به سرعت بدون قربانی شدن هویت آن تجارت شناخته می شود. برای مثال، با ترکیب عبارت “to-do” با پسوند “ist” به عبارت Todoist میرسیم که به سادگی هدف این کسب و کار را میتوان فهمید، در حالیکه همچنان نام تجاری منحصر به فردی را دارد.
معایب: خیلی روش ها برای اشتباه گفتن یک کلمه وجود دارد و همین مسئله میتواند منجر به گمراه شدن مشتریان شود.
آیا باید از این نام برای کسب و کارم استفاده کنم؟
اگر تجارت شما با یک اشتباه و غلط املایی خاص، همخوانی دارد، شاید استفاده از این حالت و بازی با کلمات انتخاب مناسبی برای شما و کسب و کارتان باشد. فقط حواستان باشد که مشتریانی را به دلیل اشتباه در همین غلط املایی از دست خواهید داد.
دلخواه
اسامی تجارت هایی مانند Apple که شامل کلمات واقعی است اما با مضمونی کاملا متفاوت برای کسب و کار. البته اینکه آنها را کاملا دلخواه بنامیم کمی اشتباه است. قطعا دلیلی برای انتخاب همان نام وجود دارد، وگرنه به جای شنیدن نام کمپانی Apple کلمه ای مثل Broccoli را میشنیدیم. اغلب ، نامهای “دلخواه” حاکی از خصوصیاتی هستند که برند امیدوار است از آن بیرون برود، برای مثال نام Jaguar، بیانگر حس قدرت و سرعت است.
مزایا: اینگونه نام ها به سادگی در خاطر میمانند و به سرعت تجارت شما با ویژگی ای خاص که شما می خواهید شناخته می شود.
معایب: شما باید تلاش زیادی در برندسازی انجام دهید تا باورهای مردم را پیرامون اسم اصلی آن بشکنید. (برای مثال مقایسه کامپیوترهای Apple را با میوه)، علاوه بر آن شما میتوانید با مشکلات اساسی پیدا کردن دامنه مواجه خواهید شد که هزینه های سرسام آوری خواهند داشت.
آیا باید از این نام برای کسب و کارم استفاده کنم؟
از آنجایی که پیدا کردن دامین با قیمت منطقی تقریبا غیرممکن است، کسب و کارها کمتر به سراغ این سبک از نام ها میروند.
منبع: www.business2community.com