چگونه با تجربه کم برای شروع کار به اعتبار برسیم.
یک طنز در اینترنت درباره یکی از مشکلات جوانان وجود دارد و آن نیروی کار بیش از حد رقابتی است. در این لطیفه، دو فرد مصاحبه کننده باتجربه روبروی فرد مصاحبه شونده نشسته اند و به او می گویند: ما به دنبال فردی با 22 تا 30 سال سن و 30 سال تجربه کاری هستیم. و این موضوع به یکی از مشکلات جوانان در بازار کار تبدیل شده است.
این پارادوکس از اعتبار در حقیقت هسته اصلی مشکلات خیلی از افراد جوان در ورود به بازار کار است. برای موفقیت، افراد جوان جویای کار( یا هر کسی که کار جدیدی را آغاز کرده است و سابقه کاری کمی در زمینه مورد نظر دارد ) باید قبل از اینکه فرصتی برای کسب تجربه از ابتدا داشته باشند، همانقدر با اعتبار دیده شوند. چرخه جدیدی با پارادوکسی از اعتبار شکل می گیرد، هیچ زمینی برای دویدن وجود ندارد، باید پیش از اینکه حتی شروع کنید کل زمین را پوشش دهید و بشناسید.
برای افراد جوان و کم تجربه، بسیار ضروریست که این چالش را حل کنند. یک شروع سریع در کار به شما در رسیدن به تجربه ها و فرصت هایی برای دیده شدنتان به عنوان یک فرد با پتانسیل بالا، کمک میکند و به شما فرصت یادگیری و رشد در کارتان را می دهد. و نکته مهم این است که افراد جوان از حل شدن این معضل بهره مند نمی شوند. برای کمپانی هایی که هزاران دلار هزینه کرده اند و ساعت های بیشماری از وقتشان را صرف استخدام، مصاحبه، نظارت و ساماندهی کارمندان جدید کرده اند نیز امری ضروریست.
اما چگونه پارادوکس اعتبار حل می شود؟ یافته های جدید پیشنهاد میدهد که شاید پارادوکس کمتری نسبت به آنچه که فکر میکنیم وجود دارد. افراد جوان بیشتر از آنچه که فکر میکنند منابع برای غلبه بر کمبود تجربه دارند. و آنها میتوانند برای جبران کردن و ساختن این تجربه کم، مستقیم به اقدام بپردازند.
در ادامه با ما همراه باشید تا راههای معمولی که شما به عنوان یک جوان حرفه ای برای یک شروع عالی در مسیر شغلیتان و کاتالیز کردن مسیر رهبری تان به آن نیاز دارید را با هم بررسی کنیم.
از مهارت های جستجو و بررسی خود بهره بگیرید.
یکی از بهترین کارها برای حضور در یک شرکت بزرگ، حتی به عنوان فردی با سابقه کاری بسیار کم، این است که دانش خاص و منحصر به فردی را در خود توسعه دهید، که شما را حتی به عنوان یک مرجع به همکاران و مشتریانتان تبدیل می کند. یکی از موثرترین راه ها برای این کار، این است که از توانمندی های جست و جو و تحقیق خود برای ترکیب کردن و متبحر شدن در دانش و اطلاعات خاصی در صنعت مورد نظر استفاده کنید.
یک فرصت موجود این است که اگر تازه فارغ التحصیل شده باشید، شما مجموعه ای از توانمندی های جستجوی بی نظیر که شما را به سرعت به متنی حرفه ای که جستجو کرده اید میرساند، اما اگر مدت زیادی از فارغ التحصیلی شما میگذرد، بر روی این مهارت خود کار کنید. بررسی کنید که افراد در حوزه تخصص شما به دنبال چه مضوعات مشخصی هستند و شما نیز تخصص خود را به آن سمت پیش ببرید. مجلات و کتاب های مرتبط را بخوانید و یا فیلم های موجود در یوتیوب را ببینید. اگر بتوانید خود را به یک منبع مفید و بی نظیر برای حل مشکلات تبدیل کنید، خیلی سریع اعتبار لازم را بدست می آورید و به عنوان منبع اطلاعاتی عالی توسط همکارانتان دیده می شوید.
نحوه مشارکت خود را شناسایی کنید.
از خودتان یک سری سوالات اساسی بپرسید که میزان توانمندیتان را تشخیص دهید و جایی که ممکن است شما بتوانید ارزش آفرینی کنید. در چه حیطه ای احساس میکنید توانمند هستید؟ برای چه کاری در گذشته مورد ستایش قرار گرفته اید. به بهترین عملکرد خودتان فکر کنید و ببینید که این را چگونه برای دیگری توصیف خواهید کرد. از جواب هایتان برای تولید توانمندی و قدرت بیشتر و منابعی که می تواند به مسیر شغلی شما و رشد حرفه ای تان کمک کند.
پیشینه خود را نیز در نظر بگیرید. برای مثال، شاید در گذشته در صنعت و یا سمت کاری فعلی فعالیت نکرده باشید، اما فرصتهای پیش آمده با توجه به مکان جغرافیایی و جمعیتی منطقه شما، دید مفیدی به شما خواهد داد. پس از مدتی فعالیت حرفه ای در زمینه پروژه های بازاریابی، ایده هایی درباره نوع سوالاتی که از افراد هم نسل خود میتوانید بپرسید که به باارزش ترین و قابل اعتمادترین داده برسید.
مشتاقانه به کارهای داوطلبانه بپردازید.
قدرت رشادت ، عزم و تمایل به انجام تکالیف غیرقابل اجتناب را دست کم نگیرید. اگر، در پایان یک جلسه گروهی، رییس دپارتمانتان درخواست توضیح بیشتر از فروش در یک خط محصول در مورد تیم شما را داشت، شما داوطلب توضیح پیرامون آن شوید. اگر همکاران ارشد شما درباره تمایل یک نفر از مجموعه، برای بررسی داده های بزرگ که به روند پرونده تیم شما کمک میکند، پرسید، فرض را بر این بگذارید که می توانید از پس این مهارت بربیایید و داوطلب انجام این کار شوید. فرصت های زیادی برای اثبات خود و توانمندیتان وجود دارد. از آنها استفاده کنید تا به عنوان فردی قابل اعتماد و سخت کوش دیده شوید.
حجم کاری خود را مدیریت کنید و فعالانه ارتباط داشته باشید.
اگرچه دانش و تجربه نیاز به پرورش دارد، شما می توانید بلافاصله برای اعتبارسنجی با همکاران و مافوق خود ارتباط برقرار کنید. تعهدات خود و حجم کاریتان را هوشمندانه مدیریت کنید. بدانید که چه زمانی بیش از حد تعهدات را برعهده گرفته اید و عاقلانه نه بگویید. همچنین، در ارتباطات خود فعال باشید. اگر هر نوع دشواری را در رسیدن به انتهای مهلت کاری پیش بینی می کنید، آن را خیلی سریع با سرپرست خود در میان بگذارید، و از آنها هر زمان که نیاز است تقاضای راهنمایی کنید. از پرسیدن سوالات خود نهراسید.
و از اهمیت پیگیری و تا انتها پیش رفتن در کاری را غافل نشوید. هر تکلیفی را به نتیجه برسانید. هیچ جزئیاتی را رها نکنید یا مهلت های آن را فراموش نکنید. شاید باتجربه ترین فرد در محیط کاریتان نباشید، اما می توانید معتمدترین آنها باشید.
برای ایجاد شبکه ای از روابط نزدیک کار کنید.
هدف شما با گذشت زمان ، ایجاد یک شبکه عمیق و متنوع از همکاران قابل اعتماد خواهد بود که در هنگام پیشرفت در شغل و حرفه خود، مشاوره و بازخورد مداوم را در اختیار شما قرار می دهند. وقتی شما از ابتدا شروع می کنید، ظرف شما خالی از مخاطبین و ارتباطات خواهد بود، اما خیلی زود از ساختن یک شبکه اجتماعی مختص خود متعجب خواهید شد. همان رویکردی که در گذشته در مدرسه یا پیش از فارغ التحصیلی پیش گرفته بودید را ادامه دهید. شما شبکه ای از دوستان و همکلاسی ها در دانشگاه را تشکیل داده بودید که به احتمال زیاد زمانی که در جستجوی کار بوده اید اولین لیستی که به سراغ آن رفته اید همان بوده است. نهایت استفاده از این مهارت ها را داشته باشید و در موقعیت فعلیتان از آن استفاده کنید. همکارانتان را به ناهار دعوت کنید. بررسی کنید که چگونه با افراد مافوقی که آنها را تحسین می کنید ارتباط برقرار کنید. در برخی از کمپانی ها، شاید بتوانید مستقیم آنها را به ناهار یا قهوه دعوت کنید. در مابقی کمپانی ها، شاید نیاز باشد تا قبل از اتصال آنها به شبکه ارتباطیتان، کمی صبر کنید تا تجربه کاریتان با آنها بیشتر شود.
کلید این است که برای شناخت هرچه بیشتر افراد در هر سطحی سخت تلاش کنید. این مخاطبین و ارتباطات می توانند مربیان سخت گیر و منتقدی باشند که برای ایده های شما همانند یک تابلوی راهنما عمل میکنند، و طرفداران بالقوه ای برای شما و مسیر کاریتان در سازمان می شود. انگیزه، تعهد و تجارب و تخصص های مشترک خود را به آنها نشان دهید و راهی پیدا کنید که بتوانید به آنها سرویسی ارائه دهید و به آنها در کارشان کمک کنید.
تخصص خود به خود ساخته نمی شود و همکارانتان شما را به عنوان یک عضو موثر و جدی سازمان نخواهند دید مگر اینکه خودتان را اثبات کنید. اما با بهبود اعتماد به نفس در استفاده کامل از ابزارها، دارایی ها و توانمندی هایی که به عنوان یک کارمند جوان دارید، میتوانید بر پارادوکس اعتبار پیروز شوید و در فرآیند شروع کارتان موفق باشید.
منبع: hbr.org