ارتباط رهبران موفق با تیم خود
یکی از فاکتورهای اساسی در موفقیت به عنوان رهبر این است که چگونه با تیم خود ارتباط برقرار میکنید. ارتباط تماما به تبادل اطلاعات مربوط میشود مانند طوفان مغزی، تقسیم وظایف، تنظیم خواسته ها و یا آگاه کردن دیگران از مشکلات.
در کنار آن، نحوه ارتباط شما نقش بزرگی درروحیه تیم شما دارد. نحوه رفتار شما با کارمندانتان تاثیر مستقیم بر احترام گذاشتن آنها با شما دارد، به یکدیگر احترام بگذارید و در نهایت کارتان را پیش ببرید.
پس، چه چیزی باعث میشود که رهبران در ارتباطات خود خیلی خوب باشند؟ از چه استراتژی هایی استفاده میکنند؟ اگر به موفق ترین افراد در ارتباطات پیرامون خود نگاه کنید، این صفات را میبینید.
راه ارتباطی خود را با دقت انتخاب کنید.
توانایی ارسال انبوهی از پیام های متنی یا صوتی برای کارمندانتان اهمیت دارد. این کانال ها برای اطلاع دادن به تیم شما در مورد جلسه ملاقات در آخرین لحظه مناسب هستند اما برای ارسال پیرامون یک پروژه جدید نمی توانند مفید باشند. به همین ترتیب، ایمیل نیز بهترین راه برای شروع یک مکالمه طولانی نیست مخصوصا اگر موضوع مهمی در میان باشد. درباره موقعیت مطالعه کنید و درباره راه ارتباطی مناسب تصمیم بگیرید. در بهترین فرمت، تاثیر پیام پخش میشود.
لحن و تن صدایتان را در نظر بگیرید.
این مسئله در مکالمات رو در رو بسیار حائز اهمیت است. به یاد داشته باشید که سعی در انجام چه کاری دارید و با چه چیزهایی امکان دارد روبرو شوید. برای مثال، اگر کارمندی به کارهای فرعی پرداخته و مهلت تحویل پروژه را از دست داده است، شما میخواهید که شخص پیشرفت کند و این اتفاق دیگر هرگز رخ ندهد؛ نمیخواهید که فرد احساس گناه کند. برای تحقق این هدف، حواستان به چینش کلمات باشد، به جای سرزنش یا توبیخ، لحنی دوستانه و اصلاحگر داشته باشید. خیلی فراتر خواهید رفت زمانی که نیتتان را شفاف کنید و دلگرمی ایجاد کنید.
تا حد امکان فشرده و مختصر صحبت کنید.
رهبران خوب تمام تلاششان را میکنند که تا حد امکان مختصر بمانند. مختصر صحبت کردن و نوشتن تماما مربوط به انتقال هرچه بیشتر اطلاعات در کمترین فضای ممکن است، که منجر به ذخیره زمان و تاثیرگذاری بیشتر پیامتان میشود.
پیامتان قاطع و هدفمند باشد.
زمانی که یک پیغام را مینویسید و یا منتقل میکنید، لازم است قاطع و هدفمند باشید. تنها زمانی که حرف پرمعنایی برای گفتن دارید صحبت کنید، و اطمینان حاصل کنید که پیامتان برای شخصی که با او در حال مکالمه هستید واضح و شفاف است. همچنین میتوانید از سرویس هایی مانند Evernote برای نظم دهی بهتر به افکارتان، وظایف و اهدافتان استفاده کنید و ازاین طریق بر روی مشخص کردن چارچوب برای افکارتان کار کنید.
فعال باشید.
از نیازمندی های یک پروژه با کسی حرف زدن موثر نخواهد بود مگر اینکه آن فرد تا نیمه راه آمده باشد. تا جای ممکن با در میان گذاشتن خواسته هایتان با کارمندانتان در مراحل اولیه یک پروژه فعال باشید. توقعات خود را خیلی قبلتر از آنکه اقدامی صورت بگیرد تنظیم کنید؛ و زمانی که اتفاقی صورت میگیرد، تیم خود را خیلی سریع در جریان قرار دهید.
راه حلی ساده برای تمرین این موضوع این است که بر روی تلفن همراه خود زنگ هشداری تنظیم کنید و از برنامه تقویم خود استفاده کنید. این امر به شما در زمانبندی پیامهایتان مخصوصا مواردی که باید پیگیری کنید کمک میکند.
همیشه برای مکالمه آماده باشید.
این مسئله برای دلگرمی و روحیه دادن به تیم ضروری است. قطعا شما همیشه 100 درصد برای مکالمه آماده نیستید، اما باید حس راحتی را در تیم خود ایجاد کنید. صبور و قدردان افکار و نظرات آنها باشید، و در این صورت آنها مشتاق تر خواهند بود که وقتی کمک میخواهند، مشکلاتشان را با شما در میان بگذارند و یا زمانی که مسئله ای را میبینند که میتواند بهبود یابد در موردش با شما مکالمه کنند.
گوش شنوای تک تک اعضای تیمتان باشید.
در نهایت، به صورت فعال به تمام اعضای تیم خود گوش دهید. تمام اعضا ارزشمند هستند، و تنوع گستردگی افکار آنها شما را با ایده هایی جدید آشنا میکند و به شما کمک می کند نقص ها و ناسازگاری هایی را که قبلاً نسبت به آنها آگاه نبودید را مشاهده کنید.
در نهایت اگر این اقدامات در نظر شما رعب آور است، یا سابقه ارتباطی موفقی ندارید، نگران نباشید چرا که همه افراد به صورت ذاتی مکالمه گرهای موفقی نیستند و همانگونه که توسعه و درک و استفاده از یک زبان زمانبر است، برای گسترش توانمندی در برقراری ارتباط موثر نیز باید زمان صرف شود پس با تمرین به این مهم دست پیدا خواهید کرد.
منبع: entrepreneur.com