آیا رزومه شما در آزمون 60 ثانیه پیروز میشود؟
مدیر بخش استخدام زمان زیادی را صرف بررسی هر رزومه نمیکند تا تصمیم بگیرد که کدام افراد به مصاحبه دعوت شوند. تحقیقی نشان میدهد که مدیر بخش استخدام زمانی به کوتاهی 60 ثانیه برای نگاه انداختم به هر رزومه را صرف میکند. در حالی که این رقم مورد بحث است، اکثر مطالعات بر این نکته تاکید میکنند که مقدار زمان بررسی هر رزومه معمولاً زیر 60 ثانیه است. با این زمان اندک، مدیران استخدام مطمئناً کلمه به کلمه هر رزومه را نمی خوانند، بنابراین مهم است که شما متمایز باشید.
رزومه شما باید بتواند به سه سوال مدیر بخش استخدام جواب دهد. شما چه کسی هستید؟ توانمندی های شما چیست؟ و اینکه چرا باید شما را به مصاحبه دعوت کنند؟ این تصمیمات سریع گرفته میشود، پس مهم است که ظاهر و فرمت رزومه به نحوی باشد که برای بررسی سطحی و سریع مناسب باشد. در ادامه ما به شما راهکارهایی میدهیم که رزومه شما در این آزمون 60 ثانیه پیروز شود.
از قالب صحیح و مناسب استفاده کنید.
قالب بندی کلیدی است برای اطمینان از اینکه مدیر استخدام می تواند به راحتی جزئیات مربوط به سابقه کار و پیشینه شما را پیدا کند. هرچه رزومه کاری شما واضح تر باشد، احتمال دارد مدیر استخدام وقت بیشتری را صرف دیدن آن کند، زیرا آنها مجبور نیستند برای گرفتن اطلاعات تلاش زیادی کنند.
از فاکتورهای نگارشی در رزومه میتوان به انتخاب فونت و فاصله بین خطوط اشاره کرد که توصیه میشود از فونت هایی که پیچیدگی ندارد استفاده کنید. اول هر بخش را برای تمایز با بخش قبل به صورت تیتر وارد کنید که راحتتر به مطلبی که مورد نیاز است بتوان دسترسی داشت. برای لیست ها از bullet points استفاده کنید.
بدون در نظر گرفتن قالب رزومه، همواره نام و اطلاعات تماس خود را در بالای صفحه قرار دهید. اگر صفحه linked in دارید حتما لینک آن را در قسمت اطلاعات تماس در رزومه خود قرار دهید. این روش کنجکاوی مدیر بخش استخدام را تحریک کرده که برای اطلاعات بیشتر به سراغ این صفحه برود، همچنین شما از اضافه شدن صفحات بیشتر به رزومه خود جلوگیری کرده اید.
خیلی مهم است که طرح کلی رزومه را متناسب با جایی که برای آن رزومه میفرستید طراحی کنید. اگر برای سمت و یا جایی که طراحی بخشی از آن شغل است درخواست میفرستید، پس یک رزومه خلاقانه میتواند برگ برنده شما باشد. اما در غیر این صورت بهتر است رزومه خود را ساده نگه دارید. همچنان میتوانید از رنگ ها استفاده کنید اما انتخاب خود را محدود به یک یا دو رنگ کنید و اطمینان حاصل کنید که متن اصلی سیاه باشد.
از جزییات به اندازه استفاده کنید.
رزومه خوب چند صفحه باید باشد، و حقیقت این است که هیچ درست یا غلط مطلقی وجود ندارد. اگر می توانید آن را در یک صفحه قرار دهید بدون آنکه جزئیات زیادی را قربانی کنید، بهترین گزینه است، زیرا شانس بیشتری دارید که مدیر استخدام تمام اطلاعات شما را ببیند. با این حال، هنگامی که سابقه کار طولانی تری دارید، سخت است که بتوانید رزومه خود را در یک صفحه قرار دهید، بنابراین اضافه کردن صفحه دیگری کاملاً درست است. شما نباید فقط به خاطر تک صفحه ای شدم رزومه، چیز مهمی را کنار بگذارید.
نکته مهم قرار دادن جزییات به اندازه ای است که بتواند دستاوردها و توانایی های شما را بدون اینکه حوصله سر بر باشد به نمایش بگذارد. اینگونه نگاه کنید که رزومه در را میگشاید و مصاحبه جایی است که آن را با جزییات پر میکنید. هدف شما برانگیختن علاقه مدیر بخش استخدام باشد به گونه ای که شما را به مصاحبه دعوت کند تا از خودتان بیشتر بگویید.
و در نهایت، خوانایی رزومه. اگر رزومه شما مختصر باشد، مدیر بخش استخدام تمایل پیدا میکند زمان بیشتری را صرف نگاه انداختن به رزومه کند. این نکته را به محوی ذکر کنید که چرا شما فرد مناسب برای این سمت شغلی هستید و این مسئله را برای آنها به نحوی هایلایت کنید. با این کار فرصت بیشتری برای دعوت به مصاحبه خواهید داشت.
منبع: forbes.com