تفاوت بین الهام بخشیدن و ایجاد انگیزه
وقتی میخواهید کارمندان، بهترین کار خود را ارائه دهند، مدیران خوب اغلب نقش رهبری را به عهده میگیرند. آنها به خوبی میدانند که گرفتن بهترین نتیجه از تیمشان نیازمند کسی است که آنها را با مثال ها هدایت و رهبری کند و منابع خوب و کافی را برای کمک به آنها ارائه دهد. در نتیجه، خیلی از مدیران بر روی الهام بخشی و ایجاد انگیزش در کارمندان خود تلاش میکنند. تنها یک مشکل وجود دارد و آن این است که خیلی تصور میکنند که الهام بخشیدن و انگیزه دادن هر دو الزاما یکسان هستند. در صورتی که اینگونه نیست؛ و دانستن اینکه چگونه می توان از آنها برای تمایز استفاده کرد، می تواند به فرصتی بهتر برای دستیابی به نتایج موفق طولانی مدت برای تیم شما منجر شود.
انگیزه به طور مداوم، به عنوان یکی از مهمترین ابزارهایی که مدیران برای بهبود بهره وری کارمندان دارند، ذکر شده است. تأمین نیروهای خارجی که کارمندان را به تلاش خود ترغیب می کنند می تواند در محیط کار تفاوت چشمگیری ایجاد کند. بسیاری از عوامل انگیزشی به نوعی پاداش اعتماد دارند. به عنوان مثال، یک نظرسنجی از مدیریت رهبری استرالیا نشان داد که 79 درصد از کارمندان احساس می کنند که آموزش و فرصت های شغلی برای ایجاد انگیزه برای ماندن در شرکت فعلی خود “نسبتا” یا “بسیار” مهم است. در این حالت، پتانسیل پیشرفت شغلی یک عامل انگیزشی بیرونی قدرتمند بود. به طور مشابه، سیستم های پاداش و شناخت اغلب برای تشویق بهره وری بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند، در عین حال باعث حفظ و افزایش شادابی در محل کار می شوند.
نوآوری با الهام بخشیدن
در حالی که استفاده از انگیزههای خارجی می تواند بهره وری را بهبود بخشد، اما اغلب این پاداش ها فقط موقتی هستند. به محض این که یک کارمند احساس کند که در حرفه خود تا حد امکان پیشرفت کرده است، احتمالاً سکوی پرتاب را برای خود پیدا می کنند. برای تقویت تعامل پایدار، باید بیشتر از ایجاد انگیزش تلاش کنید؛ شما باید الهام بخش باشید.
تفاوت بین الهان بخشیدن و ایجاد انگیزه چیست؟
انگیزش فاکتور رو به جلو هل دادن است، نیرویی خارجی که شما را وادار به اقدام میکند، حتی اگر الزاما تمایل نداشته باشید. الهام بخشیدن و اثربخشی چیزی فراتر از هل دادن و نیروی پیشران است. این چیزی است که از درون می آید و ما را قادر می سازد تا تلاش خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم
رهبری الهام بخش و اثرگذار روی تک تک کارکنان متمرکز است و در عین حال تأکید زیادی روی رسالت و ارزشهای شرکت نیز دارد. مدیران الهام بخش ارزش شرکت را در تعامل با هر یک از کارمندان زندگی می کنند. آنها تاکید دارند که چگونه یک کار تیمی تاثیر مثبتی بر بر جهان پیرامون ما دارد. رهبران الهام بخش، شفاف درباره انتظارات خود صحبت میکنند و به نیازهای دیگر کارمندان توجه دارند. آنها باید اعضای تیم خود را شخصی تر بشناسند تا کلام واقدام آنها اثربخش تر شود. انگیزه ازآنجایی شکل میگیرد که آنها میفهمند مشارکت چه تفاوتی ایجاد میکند.
تحقیقات انجمن روانشناسی آمریکا نشان می دهد که یافتن معنا در کار شخص، در نهایت پیش بینی کننده تعامل، رضایت، رشد شغلی و کاهش غیبت از هر عامل دیگری است. این حتی در مورد صنایع نامطلوب مانند سیستم تخلیه فاضلاب صادق است.
مدیران کجا باید تمرکز کنند؟
در واقعیت، موفقیت های عالی رهبری شما تنها با تمرکز بر یکی از دو عنصر الهام بخشی یا ایجاد انگیزش شکل نمیگیرد. برای پرورش یک محیط تیمی موفق باید از هردو استفاده کنید.
در نهایت، هر دوی این عناصر (هم الهام بخشی و هم ایجاد انگیزش) به کارمندانتان کمک میکنند که شادتر باشند و از محیط کارشان خوشنودتر باشند.
در اقتصادی که حتی درصد تک رقمی افزایش درآمد یا بهره وری را یک جهش بزرگ در نظر می گیرند، واضح است که ایجاد محل کاری که کارمندان شما بتوانند واقعاً پیشرفت کنند، تأثیر ماندگاری بر سودآوری شرکت شما خواهد داشت. اینکه از کدام فاکتورهای الهام بخشی و یا ایجاد انگیزه استفاده کند از فردی به فرد دیگری متفاوت است. برخی افراد بهتر به عوامل انگیزشی پاسخ می دهند، در حالی که برخی دیگر با رهبری الهام بخش و اثرگذار خود کار خود را پیش میبرند. شما باید با تیم خود تک به تک آشنا شوید تا بر اساس نیازهای فردی هریک به آنها انگیزه و الهام دهید.
در حالی که انگیزه شروع خوبی است، اما موثرترین راه برای هدایت تیم شما زمانی است که انگیزه با الهام بخشی ترکیب می شود. وقتی بتوانید به حمایت از تغییرات داخلی کمک کنید، تیم شما بیشتر تلاش می کنند شرکت را به چشم انداز و رسالت خود برسانند. وقت آن رسیده است که به تیم خود الخام بخش بوده و ایجاد انگیزش نمایید.
منبع: entrepreneur.com