سوالاتی که مدیران موفق در مصاحبه ها می پرسند.
خیلی از افراد موفق به مصاحبه ها با دید کاملا علمی نگاه می کنند. آنها در مصاحبه با افراد متقاضی وقت خود را صرف پرسیدن سوالات تکراری و بی اهمیت نمی کنند.
در حقیقت آنها یک سوال کلی و محبوب دارند که از همه می پرسند. سوال آنها در حقیقت همه چیز را درباره متقاضی آشکار می سازد. در ادامه با اَردا همراه باشید تا سوال محبوب 10 رهبر موفق را با هم مورد بررسی قرار دهیم.
ایلان ماسک مدیرعامل تسلا و اسپیس اکس
در کتاب بیوگرافی ایلان ماسک با نام “تسلا، اسپیس اکس و تلاش برای آینده ای شگفت انگیز” آمده است، مدیرعامل تسلا و اسپیس اکس برای داوطلبان شغلی معمایی مطرح کرده و از این طریق هوش آنها را میسنجد:
“تصور کنید روی سطح زمین ایستادهاید. یک مایل به سمت جنوب گام برمی دارید، یک مایل به سمت غرب و یک مایل به سمت شمال. اکنون دقیقا همان جایی ایستادهاید که از اول بودید. شما کجا هستید؟”
این معما پاسخهای زیادی دارد که یکی از آنها قطب شمال است.
تونی هسیه مدیرعامل زاپوس
تونی هسیه، مدیرعامل زاپوس در گفت و گو با مجله بیزینس اینسایدر میگوید، اصلیترین ارزش این شرکت “به وجود آوردن لذت و کمی تفاوت ” است. او برای اطمینان از اینکه کارمندان مناسبی استخدام می کند، این سؤال را مطرح می کند: ” از 1 تا 10، شما چقدر فرد عجیب و غریبی هستید؟”
تونی هسیه تاکید می کند که عدد خیلی مهم نیست، بلکه نحوه پاسخ به این سؤال است که برای ما روشن کننده جواب است. او می گوید اگر داوطلبی عدد 1 را انتخاب کند، کمی بیش از حد برای زاپوس نامناسب است، اگر 10 را انتخاب کند، بیش از اندازه برای شرکت ما روان پریش به حساب میآید.
سؤال دیگری که زاپوس از داطلبان کار در آن شرکت می پرسد، این است که “از 1 تا 10، چقدر خود را در زندگی خوش شانس می دانید؟”
همچنان عددها چندان اهمیتی ندارد، اگر 1 را انتخاب کنید، در زندگی نمی دانید چرا با اتفاقات بد مواجه می شوید و احتمالاً مدام دیگران را مقصر می دانید. اگر پاسخ شما به این عدد 10 باشد، نمی دانید چرا همیشه چیزهای خوب برای شما اتفاق می افتد و احتمالاً اعتماد به نفس کافی ندارید.
لوری گولر، مدیر منابع انسانی فیس بوک
از لوری گولر، مدیر منابع انسانی فیس بوک سؤال شد غول رسانه های دیجیتال یعنی فیس بوک از چه معیاری برای استخدام استفاده می کند؟
سوال روز مصاحبه این است: “در بهترین روز کاریتان، همان روزی که به خانه می آیید و با خود فکر می کنید بهترین شغل دنیا را دارید، چه کاری در آن روز انجام دادهاید؟” در واقع سؤال این است، در بهترین روز کاری خود، چه فعالیتی منجر به قرار گرفتن در بهترین شرایط شده است و در نهایت سبب عملکرد فوق العاده شما شده است.
لوری گولر پیشنهاد می کنند افرادی که می خواهند برای فیس بوک کار کنند، برای سمتهایی درخواست دهند که هم راستا با نقاط قوتشان است. او به بیزینس اینسایدر گفت “متقاضیان کار در فیس بوک تنها کافی است درخواست بدهند. ما هر روز افرادی را استخدام می کنیم که فقط روی وب سایتمان درخواست دادهاند. خیلی دلمان می خواهد با این روش با داوطلبان ملاقات کنیم. پس دست بجنبانید.”
پیتر تیل، مؤسس پی پل و مدیر عامل کلاریوم کپیتال
پیتر تیل، بنیانگذار پی پل، مدیر کلاریوم کپیتال و شریک مدیریتی فاندرز فاند، در گفت و گو با بیزینس اینسایدر اعلام کرد، ما همیشه به دنبال استخدام افرادی هستیم که بدون ترس افکار خود را بر زبان می آورند.
او همیشه برای داوطلبان سمت های درخواستی و کارآفرینانی که برای استارتاپ خود به دنبال جذب نیرو و یا سرمایه هستند، این سؤال را مطرح می کنند: “یک مورد را با من در میان بگذارید که درست باشد، اما تقریباً هیچ کسی در مورد آن با شما موافق نباشد.”
پیتر تیل در مصاحبهای با فوربز در سال 2012 دلیل اصلی علاقهاش به این سؤال را اینگونه بیان کرده است: اینگونه اصالت تفکر افراد سنجیده می شود و تا حدودی شجاعت افراد را در بیان افکار هنگام مصاحبههای دشوار می توان امتحان کرد.
ریچارد برانسون، مؤسس ویرجین گروپ
ریچارد برانسون، بنیانگذار ویرجین گروپ در کتاب جدید خود با نام هر آنچه دربارهی رهبری می دانم؛ گفت به هیچ عنوان تمایلی به مصاحبه به شیوه های سنتی ندارد.
برانسون می گوید: “قطعاً سی وی خوب مهم و تاثیرگذار است، اما اگر قرار باشد براساس آنچه درباره خود روی کاغذ می نویسند استخدام صورت بگیرد، پس دیگر نیازی به مصاحبه و وقت گذاشتن به صورت حضوری وجود ندارد”. به همین دلیل او در مصاحبه با متقاضیان کار در آن موسسه می پرسد: چه چیزی را در رزومه خود دوست داشتید قرار دهید که فرصتی برای آن پیدا نکردید؟
درو هیوستون، موسس دراپ باکس
درو هیوستون، مؤسس میلیاردر دراپ باکس در مصاحبه خود با مجله نیویورک تایمز می گوید: جواب پنج سوال در مصاحبه با متقاضیان حائز اهمیت است:
- در تخصصی که شما دارید، چه کسی از همه بهتر است؟
- تاثیرگزارترین فرد بر روی شما چه کسی است؟
- سال گذشته چه چیزهایی یاد گرفتید؟
- توصیه شما به خودتان اگر قرار بود 10 سال به عقب برگردید، چیست؟
- زندگی چه درس های مهمی به شما داده است؟
هیوستون معتقد است با این پرسشها می تواند کسانی که به دنبال پیشرفت مستمر هستند را تشخیص دهد و استخدام نماید. او عاشق کسانی است که به مهارت های خود ایمان دارند و برای بهتر شدن همیشه در تلاش هستند و بسیار حساس نسبت به تمایز میان خوب از عالی هستند.
هانا پارامور، مدیرعامل آژانس تبلیغاتی پارامور
هانا پارامور، مدیر آژانس تبلیغاتی تعاملی در نشویل، به مجله نیویورک تایمز می گوید، مهمترین سوال در مصاحبه های کاری من این است که “اولین کاری که بابات آن حقوق دریافت کرده اید، در چند سالگی شما بوده است؟” او در ادامه توضیح می دهد که شما با این پرسش هم در مورد اخلاق و هم در مورد استقلال آنها می توانید مطلع شوید. اگر در دوران دبیرستان و دانشگاه به خاطر نیاز مالی به صورت نیمه وقت مشغول به کار بودید، نشان از مسئولیت پذیری بالای شما دارد. من در پارامور به دنبال افرادی هستم که پله پله به موفقیت رسیدند.
جنی مینگ، مدیرعامل فروشگاه لباس شارلوت روس
جنی مینگ، مدیرعامل فروشگاه لباس شارلوت روس و مدیر اجرایی سابق اُلد نیوی، از کتقاضیان می خواهد در مورد شکست های کاری خود صحبت کنند. او اعتقاد دارد صحبت کردن در مورد شکست ها یعنی او تلاش می کند و به هیچ عنوان از ریسک کردن نمی ترسد، و اعتراف به شکست ها یعنی به راحتی می تواند از آنها صحبت کند. او می گوید این شکست ها الزاما شکست های کاری نیستند بلکه درس های مهمی که در زندگی نیز گرفته اید مهم هستند.
از نظر دیگر پاسخ به این سوال به این دلیل اهمیت دارد که شما خواهید فهمید افراد بعد از شکست چه کاری انجام داده اند و چگونه بر آن غلبه کردند. افرادی در اولویت قرار دارند که وقتی چیزی کار نمیکند به راحتی آن را می پذیرند. افراد معمولا تنها از موفقیت هایشان صحبت می کنند و صحبت از شکست ها نیازمند قدرت درونی و شجاعت است.
مارلا مالکولم بک، مدیرعامل بلومرکوری
مصاحبههای شغلی مارلا ماکولم بک، مدیرعامل بلومرکوری که مشغول به فعالیت درحوزه خرده فروش محصولات زیبایی و آرایشی است، فقط 7 تا 10 دقیقه طول می کشد.
سوال محبوب او در مصاحبه هایش از متقاضیان این است: “بزرگترین تاثیری که در شرکت قبلی داشتید چه بوده است؟” او می گوید: “بسیار مهم است فرد مالکیت پروژهای که داشتهاند را در دست بگیرد و با توجه به صحبتهایشان درباره آن می توانید بگویید واقعاً خودش آن پروژه را انجام داده یا تنها پروژهای بوده که در زمان حضور او در شرکت در حال انجام بوده است.”
یاسمین گرین، مسئول بخش تحقیق و توسعه در جیگساو، مرکز رشد فناوریهای آلفابت که پیشتر با نام گوگل آیدیاز معرفی می شد، افراد مستقل و صاحب تفکر خلاق برای من جایگاه ویژه ای دارند. به همین دلیل از متقاضیان میپرسم که “چطور میتوانید از یک دکه بستنی فروشی در پارک کسب درآمد کنید؟” او می گوید “می خواهم ببینم افراد چگونه با این ابهام برخورد می کنند و اینکه آیا می توانند وقتی به شرایط استرس زا فکر می کنند، لذت هم ببرند یا نه.” یاسمین گرین معتقد است برای استخدام شدن در گوگل باید برای پاسخ به این پرسش آمادگی داشته باشید.