5 سوالی که در نامگذاری استارت آپ خود باید به آن پاسخ دهید
در نامگذاری یک کسب و کار نوپا یا یک استارت آپ نکته حائز اهمیت نامگذاری آن است به نحوی که باعث سردرگمی مشتری ها نشود. پس اگر میخواهید تصمیم بگیرید که چه نامی برای کسب و کار خود انتخاب کنید به این سوالات پاسخ دهید.
- آیا نام شرکت باید نوع تجارت من را نشان دهید؟
اگرچه ممکن است واضح به نظر برسد اما چند شغل را با نام های ابداعی بی اساس و نامعقول میشناسید. اسامی خاص ممکن است جالب به نظر برسد، مرسوم و مد روز باشد یا معنای خاصی برای بنیانگذار داشته باشد. تجارت شما کودک شماست، اما نه اگر این نام برای جذب مشتری و ایجاد یک برند باشد.
- آیا لازم است با تبلیغات به مشتریان کمک کنم شرکت را با محصولات یا خدماتی که ارائه می دهم بشناسند؟
نامی را انتخاب کنید که مجبور نشوید در کنار تبلیغات هزینه های گزافی را برای شناساندن خود به مشتری پرداخت کنید. حتی اگر سرمایه قابل توجهی در اختیار داشته باشید، نامی را انتخاب نکنید که نیاز به هزینه تبلیغاتی برای کمک به مشتریان به شناخت نام تجاری شما و آنچه ارائه می دهید باشید. این پول بهتر است برای برجسته کردن مشکلاتی که حل کرده اید، مزایایی که ارائه می دهید و نیازهایی که برآورده می کنید هزینه شود.
- آیا میخواهم تجارت من بازتابی از من باشد؟
شما نمایی از کسب و کارتان هستید. مخصوصا در فاز استارت آپ، مهارت، تجربه و شهرت شما اهمیت دارد. ولی همین که کسب و کارتان گسترش پیدا کرد، اهمیت شما کم میشود. شما نمیتوانید همه کارها را انجام دهید و در نهایت کسب و کارتان از شما بزرگتر میشود و نام تجاری شما میشود مجموع کارمندان، سیستم و محصولاتتان. اگر قصد دارید کسب و کارتان شما را بزرگ کند، تصمیم بگیرید آنرا چیزی بنامید که نام شما را شامل نمی شود.
- آیا کسب و کار من میتواند نامش را بزرگ کند؟
مطمئناً می توانید بر محدودیت های ضمنی جغرافیایی، محصول یا خدمات در نام تجارت خود غلبه کنید، چرا آن ریسک را می کنید؟ یک نام بسیار خاص ممکن است با توجه به گسترش شرکت شما نیاز باشد عوض شود.
- آیا نام تجاری من موجود است؟
هزاران هزار کسب و کار وجود دارد، که این یعنی هزاران هزار اسم تجاری در حال استفاده است. اگر کسب و کار دیگری از اسمی که شما دوست دارید، استفاده میکند، یک قدم به عقب برگشته و شاخه های آن اسم را بررسی کنید. وجود اسم مشابه شما را درگیر مسائل قانونی میکند و حتی ساختن وبسایت نیز برایتان سخت خواهد بود.
از آنجایی که هدفتان از کسب و کار تمییز دادن خود از سایر رقباست، چرا این فرآیند را از مراحل اولیه با اطمینان حاصل کردن از اینکه نام تجاری شما متفاوت است آغاز نکنید. شاید مجبور شوید چندین بار به تابلوی هدفتان برگردید، اما این اشکالی ندارد.
شما میخواهید کسب و کارتان ماندگار باشد، پس اطمینان حاصل کنید که نامی که انتخاب میکنید به ماندگاری شما کمک کند.
منبع: www.inc.com