3 فاکتور بزرگ برای ماکزیمم کردن ارزش کسب و کارتان
خیلی از کارآفرینان رویای فروش کسب و کار خود را برای تغییر سبک زندگی خود دارند. در بازه کوتاه تر، آنها شاید میخواهند به واسطه سرمایه گذار درآمدزایی کنند و به بهترین ارزش ممکن برسند تا سهم مالکیت خود را کاهش دهد. هزاران راه برای محاسبه تئوری ارزش یک کسب و کار وجود دارد، اما در نهایت ارزش یک کسب و کار با آنچه که خریدار و فروشنده به توافق میرسند تعیین میشود.
در اینجا سه عامل اصلی وجود دارد که بر ارزش تجاری شما در بازار تاثیرگذار است.
الگوی درآمد
مدل درآمد نهایی یک خرید مقرون به صرفه است که هزینه ها را در بر می گیرد و یک درآمد پیوسته سودآور را ایجاد می کند که به طور نامحدود تا آینده ادامه دارد. قبل از اشباع بازار، مشاغل تلفن همراه این مدل را به طرز هوشمندانه ای در خود جای داده بودند، در حالی که مشتریان مبلغی را برای گوشی و سپس صورتحساب ماهانه پرداخت می کردند. اکثر هزینه های خرید مشتری از اولین خرید، پرداخت می شد و سپس برنامه ماهانه بسیار سریع سودآور بود.
عودت های مکرر، پاداش سرمایه گذاران در بازارهای امروز است، اگر کسب و کار شما فرصتی برای اضافه کردن درآمد اشتراکی پیش بینی شده دارد، این جذاب ترین بخش از مدل درآمد شما خواهد بود.
دارایی های زیربنایی تجارت
تا سال 2000، ارزشمندترین دارایی ها فیزیکی بودند. دارایی هایی همچون زمین، تجهیزات، ساختمان، ماشین ها و وسایل نقلیه سنگین که ارش آنها بر روی کاغذ با واقعیت متفاوت نیست. امروزه، ارزنده ترین دارایی ها نامشهود هستند. نام تجاری، داده، فرهنگ، دارایی های فکری و موقعیت ها همه به نحوی هستند که ارزش آنها از هرآنچه که به آن فکر میکنید بالاتر است. خیلی از این دارایی ها به خلاقیت نیاز دارد و نه پول نقد، که این خبر خوبی برای کارآفرینان است که می توانند با توسعه سریع این نوع ارزش از شرکت های بزرگ پیشی بگیرند. اگر به دنبال بیشینه کردن ارزش در کسب و کار خود هستید، به این دارایی ها با رسانه، تکنولوژی، طراحی ها، قراردادها و ثبت های رسمی ارزش دهید و موضع قدرت خود را شفاف کنید.
تیم اجرایی
داشتن تیم با استعداد، که به خوبی کنار هم کار میکنند، مفهوم کسب و کار را میفهمند و و متعهد به رسیدن به اهداف آینده هستند یک دارایی به حساب می آید. کمپانی های بزرگ، اغلب در چالش قرار دادن افراد خوب کنار هم درغالب یک تیم با عملکرد بالا قرار دارند، و این رویکرد استخدامی نیز بنیاد خیلی از کسب و کارهای موفق موجود است. اگر تیم خوبی دارید، حتما آنها را آموزش دهید، استعدادهایشان را بهبود دهید و آنها را در موفقیت بلند مدت کسب و کار، عضو کنید.
تیم خوب، دارایی های قوی و درآمد قابل پیش بینی، این سه فاکتور ارزش شرکت را خیلی بالا میبرند. کسب و کارهایی که در رسیدن به ارزش بالا موفق نمیشوند، تمایل به تکبه کردن به یک یا دو نفر، با درآمدهای نامربوط و بدون هیچ دارایی اختصاصی. زمانی که یک کسب و کار بر روی این سه حوزه تمرکز میکند، مشکلی در موافقت با ارزیابی ارزشمند با یک سرمایه گذار یا خریدار وجود نخواهد داشت.
منبع: entrepreneur.com