13 راه برای اینکه استارتاپ قابل اعتمادی بسازید.
هر کسب و کاری باید به دنبال جلب رضایت و اعتماد مشتریان خود باشد و برای هر کسب و کاری اعتبار و خوش نامی حرف اول را میزند. اگر سابقه و پیشینه بالایی ندارید، مشتریان تنها به قولهایی که به آنها میدهید، تکیه می کنند. اعتماد به برند اهمیت زیادی در کسب و کارهای جدید دارد؛ اما برای این که دیگران به برند شما اعتماد کنند و آن را به دوستان خود پیشنهاد دهند، چه کارهایی باید انجام دهید؟ در ادامه به بررسی 12 توصیه برای جلب اعتماد مشتریان به یک برند را معرفی کنیم.
- با صدایی رسا و واقعی با مشتریانتان حرف بزنید
صدای برند، باید انسانی، قاطع و مهربان باشد. وقتی می خواهید متن معرفی محصولات و خدمات خود را بنویسید، آن را تا جای ممکن محاورهای کنید تا شبیه زبان واقعی افرادی باشد که در پس برند شما قرار گرفتهاند. بسیار خوب است از زبانی واقعی و انسانی استفاده کنید، اما این زبان سبب ایجاد اعتماد نخواهد شد و برای این منظور به گفت و گویی صادقانه و طبیعی نیاز دارید.
همواره در ارتباط خود با مشتریان صداقت و راستی را در پیش بگیرید تا بتوانید برند سازی کنید و حس اعتماد به برند را به وجود آورید. باید مطمئن شوید صدای برند شما با مصرف کننده ارتباط خوبی برقرار می کند. لازم است به بازخوردهای مشتریان توجه کنید. واکنش صادقانه شما نسبت به بازخوردها سبب می شود تا کارهایی که لازم است را انجام دهید و به آنها نشان دهید به گفته هایشان توجه دارید و برایشان ارزش قائلید.
- رابطهای دوستانه برقرار کنید.
برای ایجاد اعتماد به برند برای استارتاپی که تازه راهاندازی کردهاید، نیازمند رابطهای دوستانه با مشتریانتان هستید، زیرا باید روی مشتری جدید سرمایه گذاری و به احساسات او توجه کنید. توجه و مراقبت ویژه درباره تأثیر ارتباطی که با مشتریان جدید خود دارید، قوانین لازم برای ایجاد اعتماد نسبت به برند خود را مشخص می کنید.
- با اولین مشتری همانند فردی بسیار مهم برخورد کنید.
برای اولین مشتری خود استانداردهای بالایی داشته باشید و از استانداردهای معمول پیش تر بروید. باید به مشتری نشان دهید کسب و کار شما برای به دست آوردن اعتماد و راضی نگه داشتن او هر کاری انجام می دهد. اگر ارتباط خوبی با مشتریان خود ایجاد کنید، زمینهای فراهم میشود تا آنها دیگران را به خرید از شما ترغیب کنند و حتی به مشتریان جدید اطمینان دهند قابل اعتماد هستید.
- درباره تولید محصول و شکلگیری ایدهها حرف بزنید.
بیان داستان شکل گیری ایده و تولید محصول، راهی مؤثر برای نشان دادن تمام سختیهایی است که در تولید محصول وجود داشته است. با بیان فرآیند طراحی، نمونههای آزمایشی و داستان شکستها، میتوانید ارتباطی احساسی با مشتریان برقرار کنید و مشتریان جدید را ترغیب به خرید کنید.
- بازخورد بگیرید و برای بازخوردها ارزش قائل شوید.
هر کسب و کاری باید از مشتریان خود بخواهد بازخوردهایشان را بیان کنند و به این بازخوردها هم اهمیت دهند. می توان بازخوردها را از طریق نظرسنجی، فعالیت در شبکههای اجتماعی یا شرکت در بررسیهای آنلاین دریافت کرد. بررسیهای آنلاین روی تصمیم گیری مشتریان برای خرید تأثیر بسیار زیادی دارد. استارتاپ ها باید مشتریان را به بیان بازخوردها تشویق کنند، روی بازخوردهای دریافتی مدیریت داشته باشند و با صداقت به آنها پاسخ دهند.
- برای مشتریان خود تجربه به وجود آورید.
امروزه روشهای سنتی “برند سازی” تأثیر زیادی ندارد. بازاریابان به دنبال برند سازی نیستند بلکه مشتریان این کار را انجام میدهد، البته صاحبان کسب و کارها باید زمینه لازم برای این کار را فراهم کنند. استفاده از رویدادهای واقعی بهترین روش انجام آن است، به همین خاطر فعال سازی برند به اصلیترین بخش بودجههای بازاریابی کسب و کار به کسب و کار (B2B) تبدیل شده است.
- خدمات خوبی به مشتریان ارائه دهید.
برای ایجاد اعتماد و حفظ مشتری، باید خدمات عالی به مشتریان بدهید و به او بفهمانید صادق و قابل اطمینان هستید و گرچه از او چیزهایی می گیرید، چیزهایی هم به او می دهید. شما باید با ارائه بهترین خدمات به مشتریان به صورت شبانه روزی نشان دهید که به آنها اهمیت میدهید. باید درباره چیزی که ارائه میدهید صادق باشید و هیچ وقت دروغ نگویید. هر از گاهی بدون دلیل به آنها خدمات و محصولات اضافی ارائه نمایید.
- ارزش ویژه برند را از همان ابتدا به وجود آورید.
ارزش ویژه برند (Brand Equity) یعنی چیزهایی که مشتریان درباره شما میگویند. این فاکتور اهمیت بسیار زیادی در اعتماد به برند دارد. باید شرایطی فراهم کنید تا مشتریانتان در سایتهای بررسی برند درباره کارهایی که انجام دادهاید حرف بزنند. با صحبت درباره مشتریان راضی و قرار دادن آن در وبسایت خود یا اشتراک گذاری آنها با مشتریان بالقوه، اعتماد بیشتری نسبت به برند خود ایجاد خواهید کرد. پس با این کارها در طول زمان ارزش ویژه برند شما بالا می رود.
- اجازه دهید دیگران برایتان برند سازی کنند.
دیگران تمایل زیادی به آنچه می گویید ندارند و بیشتر می خواهند چیزهایی بشنوند که دیگران درباره شما میگویند. باید همواره تجربیات مکتوب و ویدئویی مشتریان را به اشتراک بگذارید. اگر داستان موفقیت دیگران را بیان کنید، مشتریان دیرباور هم راحتتر باور می کنند شما میتوانید آنها را به موفقیت برسانید. بهتر است در مطالعات خود، آمار مشخصی ارائه دهید و تا جای ممکن از کلی گویی بپرهیزید.
- به دنبال شفافیت باشید
برندهای موفق به وعدههای خود عمل می کنند و از طریق عمل به این وعدهها، اعتماد به برند را در بین مشتریانشان افزایش می دهند. این کار از طریق سرمایه گذاری روی امنیت دادهها، جمع سپاری محصولات جدید از بازخوردهای مشتریان و اجرای شیوههای آگاهانه اجتماعی در سراسر زنجیره تأمین انجام می شود. با اجرای این روشها میتوانید اعتماد مشتریان را به برند خود جلب کنید و تجربه فوقالعادهای برای آنها به وجود آورید.
- برای پیدا کردن پاسخ به مخاطبتان توجه کنید
برای برند سازی از اشتباهات رایج و معمول خودداری کنید، زیرا مشتریان به سرعت متوجه آن می شوند. باید روی درک مشتری، آنچه میخواهد و این که خدمات و محصولات شما چه ارزشی برای آنها دارد، تمرکز کنید. اجازه دهید این شناخت، ارتباط معناداری میان شما و مخاطبانتان به وجود آورد.
- برای برند سازی ارزشی را ارائه دهید
شرکتها می توانند به جای این که تنها محصول یا خدمات خود را تبلیغ کنند، از طریق ارائه ارزش به مشتریان خود، به ایجاد اعتماد به برند کمک کنند. این کار از طریق ارسال مطالب آموزنده انجام می شود که سبب بالا بردن اعتبار کسب و کار در حوزهی فعالیت خود خواهد شد. این کار به مشتریان نشان می دهد به آنها اهمیت می دهید و این سبب افزایش اعتماد به برند می شود.
- تعاملات درستی برقرار کنید
ایجاد اعتماد به برند تنها با یک اقدام ساده به وجود نمی آید، بلکه برای جلب اعتماد مشتریان باید تجربیات زیادی وجود داشته باشد تا سبب شود مشتری با برند شما رابطهی عاطفی برقرار کند. وبلاگها بهترین ابزار برای ارائه مطالب ارزشمند به مخاطبان هستند که در آنها چیزی به فروش نمی رسد. اضافه کردن ارزش، اولین گام در ایجاد علاقه میان شما و مخاطبان است. پس از ایجاد علاقه، وظیفهی شما تقویت رابطه از طریق تعاملات و تأکیدهای مداوم است.
منبع: www.forbes.com