کارمندان به طور طبیعی به چه مدیرانی اعتماد میکنند؟
سازمان های مختلف سال ها و به صورت گسترده تلاش کرده اند و رمز و راز چیزی که می تواند یک فرهنگ کاری سودمند و سالم را به وجود آورد، کشف کره اند. ما به صورت خلاصه و بدون صرف هزینه های بالا این راز را در اختیار شما قرار میدهیم؛ آنچه شما به دنبال آن هستید، اعتماد است.
مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده و این مساله را به اثبات رسانده است و به این نتیجه رسیده اند که اعتماد، یک رفتار انسانی است که نمی توانید آن را نادیده بگیرید و در نبود آن از پس هزینه هایش بر نمی آیید.
تحقیقات نشان می دهد که 92 درصد از کارمندانی که در این بررسی شرکت کرده اند معتقدند که بخش مدیریت در تاکتیک های کسب و کار، شفاف عمل می کنند. شفافیت و صادق بودن، اعتماد را به وجود می آورد.
استفن ام آر کاوی، در کتاب خود با عنوان The Speed of Trust (سرعت اعتماد) عنوان می کند که تیم هایی با اعتماد متقابل بالا، نتایج خود را سریع تر و با هزینه های کمتر ایجاد می کنند.
5 عادت رهبران که حاصل تجربیات بسیاری از افراد فعال در زمینه منابع انسانی و تیم های اجرایی بوده و قطعا در ایجاد اعتماد مفید خواهد بود.
- رهبران قابل اعتماد حاضرند که قدرت خود را به دیگران تسلیم کنند.
شما رهبران موفقی را دیده اید که قدرت خود را به اعضای تیم خود می سپارند. آنها این کار را انجام می دهند، چون به توانایی های تیم خود ایمان دارند؛ اعتماد همانند یک هدیه، قبل از اینکه به دست بیاید، به صورت آزادانه داده می شود. اینگونه از رهبران با تسلیم کردن قدرت خود در واقع به دیگران قدرت می بخشند تا تصمیمات خودشان را اتخاذ کنند؛ بدین ترتیب، یک فرهنگ موفق و فعالانه رهبری – رهبری ایجاد شده و از بروز فرهنگ انفعالی رهبری – پیرو جلوگیری می شود.
- رهبران قابل اعتماد مقاومت بالایی در مواجهه با سختی ها از خود نشان می دهند.
توماس ادیسون در جایی گفته است: “بسیاری از شکست ها در زندگی به خاطر مردمی است که در زمان نا امید و تسلیم شدن، نمی دانند تا چه اندازه به موفقیت نزدیک شده اند.” اینگونه از رهبران، افرادی هستند که بعد از هر شکست یا مانع، دوباره بلند شده و روی پاهای خود می ایستند؛ آنها خودشان را مورد بررسی قرار داده و دلیل تکرار یک مشکل یا مانع را جویا می شوند. آنها دوباره به حال اولیه بر میگردند و آماده اعمال تغییرات سریعتر هستند، آنها می خواهند هرچیزی که آنها را به عقب می کشد و تمامی مواردی که به سودآوری شرکت کمک نمیکند را تغییر دهند. این رهبر، همان فردی است که می توانید به او اعتماد کنید.
- رهبران قابل اعتماد به افرادی که هدایت آنها را به عهده دارند، اعتماد می کنند و به آنها باور دارند.
همانطور که قبلا اشاره کردیم، استفن ام آر کاوی در کتاب “سرعت اعتماد” عنوان کرده است که اعضای تیمی که سطح اعتماد بالایی در میان آنها دیده می شود، نتایج مورد نظر خود را هر چه سریع تر و با کم ترین هزینه به وجود می آورند. اما آیا شما باید قبل از هر چیز اعتماد آنها را به دست آورید؟ یا اینکه اعتماد از باور داشتن به اعضای تیم، قدرت ها، توانایی ها و تعهد های آنها به وجود می آید؟ بیایید از زاویه ی دیگری به بررسی بپردازیم؛ شما با کدام یک از دو بیانیه زیر موافق هستید؟
الف) اعتماد چیزی است که مردم باید آن را به دست بیاورند.
ب) اعتماد چیزی است که باید همانند یک هدیه، به دیگران داده شود.
اگر گزینه ی اول را انتخاب کرده اید، پس در اکثریت هستید. تفکر مرسوم بر این باور است که افراد باید اعتماد را به دست آورند و اگر خدشه ای در این اعتماد به وجود آورند، به دست آوردن دوباره آن دشوار خواهد بود؛ اما اگر گزینه دوم را انتخاب کرده اید، به خودتان ببالید. یافته های جدید از این قرارند که در سازمان های سالم، رهبران تمایل دارند که قبل از هر چیز و در همان گام اول به پیروان خود اعتماد کنند، آنها این اعتماد را قبل از اینکه به دست آورده شود، همانند یک هدیه به دیگران می دهند.
- رهبران قابل اعتماد، نمایش فروتنی را به عنوان قدرت رهبری می دانند.
بارها از افراد در جایگاه های مختلف شنیده ایم که تواضع، نشانه ی ضعف است. با این حال این فضیلت کلیدی در مقابل سنگرهای داخلی قرار دارد که یک رهبر بد را می سازد: غرور، خود محوری، تحریک پذیری، کنترل و قضاوت.
- رهبران قابل اعتماد همواره به دنبال دریافت بازخورد و ورودی از همرده های خود هستند.
اگر می خواهید بدانید که در مسیر رهبری خود، چه عملکردی داشته اید، به سادگی می توانید از دیگران بپرسید. برای پرسیدن پرسش “عملکرد من چگونه است؟” به فروتنی و تواضع نیاز دارید. شندین جواب این پرسش، به فروتنی بیشتری نیاز دارد.
هر شرکتی با تیم رهبری که متعهد شده تا فرهنگی از اعتماد را به وجود آورد، در نهایت به این نتیجه می رسند که همه چیز از خودشان آغاز می شود. این بدان معناست که آنها باید به دنبال تغییر باشند و آستین هایشان را بالا بزنند.
بازگشت سرمایه واقعی، زمانی است که سازمان تصمیم می گیرد تا فرهنگ شرکتی با اعتماد بالا را ایجاد کند. محیط های کاری با کیفیت، میزان استعفا از کار کمتری را نشان می دهند؛ علاوه بر اینکه کارمندانی که به شرکت خود علاقه داشته و با استعداد هستند را جذب می کند.
این فاکتورها در نهایت به یک لبه رقابتی می رسد که باعث می شود که شرکت به سرعت به شرایط امن و خارج از چالش برسد.
منبع: www.inc.com